EXORA, Alignment dan Rear Axle!!!

31 Jan 2013 nie genaplah 2 tahun usia Exora aku… Dalam tempoh usia 2 tahun, beberapa kali dah aku claim warranty untuk Exora aku nie. Terbaru adalah rear axle. Baru ganti pagi tadi… Kalau kena ganti sendiri, alamat RM seribu lebih la akan terbang. Nasib masih dalan warranty lagik.

Lama jugak aku tunggu untuk barang tu sampai. Sehinggalah akhirnya aku hilang sabar dan call service center tu. Cakap ngan boss terus…. Akhirnya pagi tadi selamat dah di ganti.

Masuk akal ke, nak order barang kena amik masa hampir 10 bulan. Aku jarang marah, tapi kesabaran pun ada hadnya… Bila kita dah mula meninggi suara, alih-alih ada pulak barangnya… Hrmmmm!!!

Exora boleh buat alignment untuk tayar depan jer… Sebab kat belakang, tayar dipasang terus ke rear axle nye… Maknanya kalau tayar senget kena tukar axle tu terus, sebab axle tu dah bengkok…

Mula-mula aku ingat, mpv ajer yg cam tu, rupanya Proton BLM pun cam tu…

Cam nie la rupa rear axle tu…

image

image

image

image

image

image

Setelah selesai urusan warranty dan pemasangan tu, aku terus gi alignment dan balancing… Murah jer… Cuma RM28.00..

Apa pun… Kiranya dah lega lahhh. Kalau lagi lambat ditukar, mau haus tayar dibuatnyer

6 comments

  1. syahreen

    hmmm….common prob utk exora ke? kereta saya odo 6000km pun dah kena tukar axl, walhal x bawak load byk pon

    • bujang3

      Agaknya la kot… Kadang2 tu, nasib-nasib jer… Baru-baru nie, wiper belakang pulak wat problem, dah tukar.. Claim warranty lagi….

Leave a Reply

