Aku yang dulu bukanlah yang sekarang…

Sekarang nie.. tak boleh silap sikit..

Mulalah, kepala sakit..

Mulalah tengkuk sakit..

Mulalah dada sakit..

Nafas tak cukup… Tercungap cungap macam ikan menghirup udara di permukaan air..

Makan pon tersangkut sangkut..

Makanan tak lepas tekak..

Tak terus menjunam masuk perut..

Kekadang… Makanan yg dikunyah .. disuap..

Tersangkut di pertengahan jalan..

Nak turun tak boleh..

Sudahnya… Keluar semula..

Adus.. siksa rasanya..

Bila dah camni..

Barulah rasa.. nikmatnya sihat..

Bagai aku yang dulu..

Bukan aku yang sekarang..

Paling takut.. bila sakit dada..

Nafas pendek.. tercungap cungap..

Rasa macam dah nak mati..

Ubat??

Macam macam ubat ada..

Kencing manis, darah tinggi, jantung…

Tapi idak ler pulak ibarat ubat tu gantikan nasi.. masih tak banyak sangat la sekali makan…

Petang tadi..

Masa berniaga kuih untuk juadah berbuka puasa…

Hujan tak henti henti.. punya lah lebat..

Sampaikan payung orang sebelah patah..

Dengan angin yang kuat lagi..

Memang basah kuyup ler..

Haaaa… Malamnya lepas berbuka.. solat semua.. penyakit datang menyerang…

Sakit kepala, sakit dada, sakit tengkuk, sakit bahu… Semua ada..

Berdiri salah

Duduk salah

Baring salah

Semua serba salah..

Memanglaaaa aku yg dulu

Bukan yang sekarang..

Masa nie mula terkenang lagu

Andai dapat ku undur masa..

Tapi hakikatnya.. usia bergerak ke depan bukan ke belakang..

Dalam movie boleh laaa.

BACK TO THE FUTURE..

TIME TRAVEL..

Semua boleh..

Tapi.. siapa lah manusia.. tak kira lah pangkat dan darjat.. mana boleh lawan kuasa ALLAH…

Kan kita nie semua bakal menuju ke “sana”.

Pernah tak.. bila duduk sorang sorang..

Terkenang semula kehidupan semenjak yang kita ingat sehingga kini..

Dari kecil.. masuk tadika.. sekolah rendah.. sekolah menengah… Universiti (bagi yang merasa lah).. alam bekerja..

Dari umur, 6 tahun sehingga sekarang..

Boleh nampak tak, perjalanan yg pernah kita lalui..

Tapi.. umur makin meningkat..

Semakin hidup meningkat umurnya

Semakin pula pendek umur kita..

Yang dah pergi.. dah tamat perjalanan dunia..

Bagi kita pulak.. entah bila kan terhenti..

Doa jer la moga terhentinya perjalanan kita dalam HUSNUL KHOTIMAH.. macam yg selalu disebut sebut..

Amin!!!!

Ok la.. chow dulu..

Merepek di pagi pagi nie sambil menunggu waktu sahur..

17 May 2020

1.31 a.m.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s