Kerana 20 sen !!!

Suatu ketika….

Minyak kereta aku “kering”.

Disebabkan aku keluar atas suatu urusan, aku terus jer ke stesen minyak untuk refill tangki minyak kereta.

Puhhhh!!!! Ramainya orang kat stesen tu….

Kereta bersusun memenuhi stesen yang kebiasaannya lengang.. Tertanya-tanya gak apa yang sedang berlaku…

Sah!!! Dah ada berita yang minyak akan naik lagi 20 sen mulai esok… Ops!!!! Minyak tak naik!!!!! Cuma subsidy ajer yang dikurangkan sebanyak 20 sen seperti yang dikatakan oleh kerajaan dan sesetengah orang.

Reaksi spontan aku pulak…. ” Hahhhh!!!! Parahhh!!!! Mesti segala-galanya akan ikut naik lepas nieee…. Yg kekal tak naik, cuma gaji jer!!! Huwaaaaa!! ( sekadar menangis dalam hati )”

Bermacam-macam reaksi yg kedengaran. Masing-masing dengan pendapat dan keluhan sendiri

“Alaaa… Apa nak kecoh…. 20 sen jer kowt!!”

“Naik lagi!!!! Bila pulak nak turun!”

” Bukan naik laaaa.. Kerajaan potong subsidi jer laaaa”

Reaksi dari pihak kerajaan pulak… “Kita akan memantau keadaan semasa, sesiapa dari kalangan peniaga yang didapati menaikkan harga barangan akan diambil tindakan”

Dalam hati aku pulak… ” Yer ker!??? Boleh ker !??? Abih tu yang sana sini pakat dok naik tu, cam mana plak…. Yg kita nie, nak tak nak kena gak bayar dengan harga yang baru…”

Itu pun, sekali lagi dinyatakan di sini… Keluhan di atas hanyalah bergema di dalam hati cuma… Lagi pun, siapa lah kita nak bersuara..

Dalam dok kecoh-kecoh tu, datang pulak satu apek menyampuk, ( watak dalam citer nie hanyalah sekadar rekaan semata-mata, tiada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang telah mati )

” Haiya!!! Mana ada naik laaaa… Itu hari saya pegi itu pam minyak. Isi minyak RM10.00… Saya bayar RM10.20, itu pam atendan kasi balik itu 20 sen laaaa… Mana ada naikkk, betul kaaa???”

Selamba ajer apek berlalu pergi..

cerita di cedok tapi aku tak ingat di mana.. Pada tuan punya citer… Minta izin … Peace yo!!!!

Apa pun citernya…. Ada yang menyokong, ada yang membangkang, namun sebagai rakyat, kita jugak yang merasa kesannya.

Hrmmm!!!

One comment

Leave a Reply

