Hati-hati keluar duit melalui mesin ATM!!!

Guna kad ATM memang memudahkan…

Bila terasa perlukan wang, pergi ajer ke mesin ATM, jolok ajer kad, tekan-tekan no PIN dan berapa nak, terus ajer duit keluar dari mesin tu…
Memang mudah…

Tapi!!! Mesti berhati-hati…

Selama ini, aku selalu dengar, orang naj amik duit kat mesin ATM tapi duit tak keluar.. Pastu akaun pulak dah kena tolak….

Simpati jugak aku kat diorang tu… Dua minggu sudah aku pulak terkena…

Nak amik duit kat sebuah shopping complex…. Nak kuar dari mesin BANK A, sebab aku guna kad BANK A.. Malangnya mesin tu gagal mengeluarkan wang… Dah jadi kebiasaan aku, bila sesebuah mesin ATM gagal mengeluarkan wang, aku mesti semak semula bakinya.. Alhamdulillah… Duitnya masih ada…

Tak dapat keluar duit, aku beratur pulak kat mesin BANK B.. Tiba giliran aku, mesin tu “hang”.. Lama betul… Akhirnya kad keluar, duit tak keluar, skrin balik kepada menu… Apa slip pun tak keluar…Hanya kad..

Aku buat semakan baki.. Pun serupa.. Resit tak keluar, hanya kad.. Pastu aku pergi semula ke mesin ATM BANK A, semak baki.. Terkejut badak la aku, RM250.00 telah dipotong sedangkan aku tak terima duitnya… First time kena.. Nasib baik aku tak keluarkan semua duit dalam simpanan sekali gus.. Kalau takkk???

Terus aku call service center buat lapuran… Haaaa.. Bahayanya guna MEPS, dah 2 minggu aku masih belum dapat duitnya..

Saja nak pesan.. Kalau boleh dielakkan, lebih baik jangan guna mesin MEPS… Refundnya lambat.. Ada yang sebulan baru dapat balik duit… Dengar citer kalau mesin ATM bank yang sama, proses pemulangan tu cepat sikit…

Yg kedua, kalau nak keluar duit tu, test sikit-sikit dulu.. Kalau mesin tak ada masalah baru keluar selebihnya. Sebabnya kalau akaun kena potong pun idak ler semua..
Aku pernah tengok satu mamat nie keluar semua duit gajinya tapi sangkut.. Bayangkanlah.. Itu ajer duit yang ada, dalam poket pun dah tinggal RM10 hinggit ajer.. Parah nak tunggu sebulan untuk proses pemulangan tu…

Cer kita pikirkan sejenak!!!!

Leave a Reply

