Gula oh Gula !!!!

Readings.

18

13.8

13.6

11.2

7.7

19.2

11.6

Not well controlled.

Itu respond yang aku dapat bila doktor tengok readings gula darah darah aku.

Aku jawab, ” Memang payah la doktor. Selera makan kuat sangat. Perut nie asyik lapar jer… cam na, nak kontrol.. Makan ubat saya ok jer, tapi bila bab nak pantang makan nie… susah sikit… “

Doktor : ” Kalau susah sangat, kena tambah dos ler … “

Aku tanya, ” Tak bahaya ker, kalau makan ubat banyak-banyak ??? Pernah dengar orang kata, nanti effect buah pinggang pulak ..!!! “

Doktor : ” Kalau dibiarkan kadar gula macam tu, lagi cepat buah pinggang tu rosak “

Aku ( dalam hati ) … ” pi mai-pi mai tang tu jugak la jawabnya… cuma cepat ngan lambat ajer la… “

Aku ( lagi dalam hati ) .. ” tambah jer la dos tu doktor, janji aku tak payah nak pantang makan sangat, tak ter”kontrol” rasanya bila tengok cheese cake la… nasi goreng ayam laaa dan macam-macam lagi… maklum ajerla, masih berseleraaa…. “

p/s ; betul ker apa yang aku pikir nie… munasabah ker ????

Apa-apa ajer laaaa….

*** Wassalam ***

10 comments

  1. DrSinga

    hoh !!
    tu semua reading selepas makan dan selepas makan ubat kah ??
    manyak tinggi wo !!!
    memang tak cukup dos dan tak cukup kontrol tu dek….
    ketika makan ubat …:
    fasting .. kena bawah 6
    lepas makan ..kena bawah 10

    kena maksimisekan dose.. bila dah well controlled.. baaru boleh turunkan dos sikit…

    • bujang3

      Betul tu bro…. Tapi bila dah bercakap pasal nafsu nie, memang susah sikit nak kontrol.. Tambahan selera makan masih tip top… Alahai… Nasib badan..

  2. suri

    salam.
    bro mana pi kami dok tgu baru harni 26/11 dtg blog sy klu tak saya tak tahu bro still aktif lgi..

    patutlah nama bro bujang ni sering bermain d fikiran saya seharian rupan mmg bro jeguk blog sya geee..

    • bujang3

      Salam kembali..

      bujang3 dah tak berapa aktif, tapi masih meng”update” blog yang hampir bersawang nie sekali sekala.. cuma kekadang sibuk dengan urusan di alam nyata.. tak berkesempatan nak jengok blog Suri…

      Semalam teringat nak jengok-jengok blog Suri. Kebetulan ada sedikit ruang waktu, boleh ler melawat Suri.. heheheee !!!

  3. suri

    bru tahu awal dan hujung kencing manis hu,,blh tahn tggi gak tuh urm..sllu sy minum air biji selasih syukur drh kmbli normal..

    buah tunjuk langit sllu ada tak jumpa kt pasar2 huhu..sy nak gak mcri heeee

    • bujang3

      Minum air selasih ??? Hrmm, satu lagi petua.. terima kasih…

      Buah tunjuk lagit tu saya beli kat Ipoh… Kat Lorkin… pagi Ahad..

      Cubalah cari kat sana…

Leave a Reply

