Tahukah Anda : Bahaya Rokok Murah !!!!

Suatu ketika dulu

Aku pun perokok…

Boleh kata heavy smoker jugak la… hampir-hampir 2 kotak (40 batang) sehari…

Masa tu .. DUNHILL 20 batang, baru dalam lingkungan RM2.30 jer… itu pun dah rasa mahal pada masa tu..

Makin lama… harga rokok makin naik…

Lama-lama tak tahan lah jugak… walau pun dah bekerja… masih tak dapat menampung kos rokok yang meningkat tu… maklum ler..sehari 2 kotak….

Akhirnya…

Alternatif….

Rokok murah… Masa tu ..aku hisap rokok jenama SAAT… murah !!!! tapi aku tak hingat pulak harganya…

Akhirnya.. setelah sekian lama hisap rokok murah nie, pada tahun 2008, aku pengsan, lalu dimasukkan ke wad.. Paru-paru ada masalah sikit…

Sejak tu aku berhenti rokok.. tapi !!!!

Bukan itu yang aku nak citer….

Cuma nak bagi info sikit…..

Rupa-rupanya.. dalam rokok murah tu terkandung bahan-bahan yang MERBAHAYA !!!!

Menurut satu keputusan makmal, berbagai bahan beracun sebagai campuran dalam rokok murah nie.. antaranya …

Cadmium dan Plumbum…

Juga kandungan nikotin dan tar yang lebih tinggi berbanding rokok mahal dan bercukai. Ada juga dijumpai juga rambut, telur serangga, lalat dan kertas bercampur dalam bahan-bahan yang digunakan.

Kita selalu memikirkan bahawa rokok murah/seludup nie, adalah sekadar rokok ditolak harga yang tinggi, tetapi hakikatnya terdapat bahaya yang terkandung dalam rokok itu yang selalu kita lupa…

Agaknya… sebab tu aku pengsan hari tu… lama sangat hisap rokok murah…

Oleh itu.. pengajarannya ….!!!!!

Alang-alang nak hisap rokok, pastikan hisap rokok yang mahal…

Kurang sikit bahayanya….

2 comments

Leave a Reply

