Jangan buat muka ketat hanya kerana berpuasa !!!

Hari ni dah Khamis… So, dah 4 hari lahh cuti MANDATORY aku ni… Puasa dah masuk hari kedua… sekarang jam 10.30 a.m… duduk rumah sorang-sorang… Anak-anak gi sekolah… Isteri pergi tolong kawan dia berniaga nasi lemak (ada permintaan dari orang bukan Islam)… maka .. tinggallah aku sorang-sorang kat rumah..

BOSANNNN !!!!

Semalam.. first day puasa, aku meracun semak dan lalang kat kebun depan rumah…. hari iniiii ??? Pagi-pagi tadi.. isteri ajak ke Tesco… beli sedikit barang untuk masak juadah berbuka petang nanti…

Sekarang ni aku layan facebook jap sambil dengar radio… terdengar Pak Aznil berceloteh pasal muka ketat dalam bulan puasa ni… tertarik pulak ngan celoteh Pak Nil tu…. Maklum aje la..dalam bulan puase nie… ada ajer alasan orang yang bermuka ketat nie… Lapar !!!! Dahaga !!! Penat !!!! Nak tergelak aku mendengar alasan yang di sebut tu…. orang lain puase gak.. tapi tak ler bermuka ketat…

Nampak sangat tak ikhlasnye dalam menunaikan fardhu Ramadhan… mana tidaknya .. bermuka ketat…alasannya, berpuase !!!! Janganlah hanya kerana berpuasa, kita tak boleh tersenyum.. senyum tu kan sedekah… sedekah kan dapat pahala… senang-senang jer kita dah boleh buat pahala dalam bulan Ramadhan nie.. kenapa nak lepaskan pulak ???

Kepada yang bermuka ketat tu.. ubah la sikit… bawak banyak senyum…. tapi jangan senyum dan gelak-gelak sorang diri pulak.. nanti orang ingat kita dah gila !!! Kes naya pulak… !!! Mari kita tunjukkan kepada yang bukan Islam, bahawa puasa yang kita lalui sekarang nie, tidak sedikit pun melemahkan kita dalam apa jua pekerjaan atau perbuatan kita… Senyumm !! biar depa nampak yang kita nie steady !!! Puasa tapi cergasss !!!

Ok !!! Senyumm !!! Jangan buat muka ketattt !!!

p/s : aku nie masih berangan sebagai blogger sepenuh masa… lepak kat rumah sambil ber”blog”… memastikan blog sentiasa ber”update”… heheheee !!! 

26 comments

  1. sangilapi

    aku rasalah kalau ko dah tau buat live blogging dan kebetulan ko bercuti macam ni,mau rasanya satu hari entry yang dipublish mencecah 20🙂

    kalau nak lagi real,ko amek cuti tanpa gaji selama sebulan jadi full time blogger,amacam?

    • bujang3

      kah,kah,kahhhh !!! yer ker … banyak sangat ke entry aku ni… ada yang dah bosan ker…. alamak kena slow la sikit, kalau cam nie.. hehheee !!!

      Cuti sebulan tanpa gaji ??? Laaa.. abih tu aku nak makan apa !!! Lawak la ko nie Joe !!! Kih kih kihhh !!!

      • sangilapi

        ko tengok bila ko cakap nak slow je terus idea ko hilang !….bulan penuh barkat ni mintak yang elok-elok je bujang🙂

        bosan? kalau ikut hati aku,entry pernah yang ko tulis semua aku komen tapi sian tengok ko nak membalasnya pulak🙂

        ala bujang sebulan je bukan setahun daa….dari ko berangan ada baiknya ko tunaikan je hasrat yang terpendam tu.

        • bujang3

          ye ker… memang terasa nak slow sikit… tak perasan plak.. bulan puasa minta banyak idea mari ler…

          tak kesah.. komen banyak2 pun tak per…dialu-alukan !!!

          ye la joe.. sebulan jer bukan setahun…

Leave a Reply

