Sedapnya tembikai dalam bulan puasa !!!!

Puasa makin menghampiri…. Sana sini orang mula berceriter pasal juadah nak berbuka puasa… biasa le… bila masuk jer bulan puasa… topik perbualan… tak ada lain… asyik-asyik citer pasal makan jer !!! Apa nak makan buka puasa nanti ??? Nak beli kueh apa yer ??? Nak makan kat mana yer ??? Ada bufet murah ker ??? Malah.. banyak le lagi soalan-soalan yang berkaitan dengan berbuka puasa dan makanan nie ….

Memang le akan ada yang akan kata….

“Bulan puasa nie, bulan Ramadhan, bulan ibadat … bukan bulan untuk nafsu makan !!!! “

Tapi.. jangan hipokrit la… naluri manusia biasa… mesti akan berceriter pasal makan nie.. dari pengalaman aku… kat ofis… citer makan nie keluar dari start bulan puasa..sampai le hari raya… dari pagi (masuk kerja) sampai ler petang (nak balik kerja)… itu jer la citernya… tak ada yang lain… tapi … kadang-kadang aku rasa bagus gak depa citer pasal makan nie… dari depa mengumpat pulak dalam bulan yang mulia nie…

Apa pun… tadi aku pergi pasar… biasa la bila bercuti… mesti la pergi pasar… ternampak orang jual buah tembikai… dah dekat puasa nie dah ramai la pulak yang mula menjual tembikai… maklumlah bulan puasa… semuanya nampak best nanti… terutama tembikai… memang terliur la dibuatnyer… kalau buat air tembikai bagus nie ….!!!

Mula lah terbayang …. “kalau dapat tembikai nie dalam bulan puasa nanti alangkah syahdunyerrrr !!!” Belum pun mula berpuasa…dah mula teringat pasal nak berbuka.. he.he.he… !!! Cam budak-budak la pulak !!! Buat malu jer !!! Eh !!! nak malu aper !!! Semua orang pun cam tu jugak…. tak caya !!!

Hari pertama bulan Ramadhan nanti… cuba pergi ke bazaar Ramadhan …. perhatikan sekeliling… percaya la cakap aku… sorang-sorang berbelanja cam ner ???… tengok kat tangan depa…penuh ngan plastik bag berisi macam-macam juadah untuk berbuka petang tu …  Itu lah “nafsu”.. bukan cakap orang lain jer… aku pun sama !!!

Apa-apa pun… Sedapnyer tembikai untuk berbuka puasa  !!!!!!!

ermmm!!! Sedapnyerrr!!!

20 comments

  1. Mentol Bulat

    Tembikai memang sedap…. tapi sapa – sapa ada asthma dinasihatkan menjauhkan niat untuk makan dalam bulan pose ne dan lagi ia memang mujarab untuk memulakan batuk kering… Cuba lah memang boleh buat ubat…. hihihihihhih

  2. sangilapi

    pada aku tembikai[dan sewaktu dengannya] tu nampak sedap ketika sedang berpuasa je….. masuk waktu berbuka paling-paling sepotong je masuk ke tekak,nasib tak baik selebihnya masuk tong sampah!😦

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s