Abah !!! Kenapa abah hisap rokok ????

Abah !!! Kenapa abang motor tu bawa motor laju-laju ???

Abah !!! Macam mana nak buat basikal nie laju macam motor abang tu ???

Abah !!! Macam mana nak angkat tayar depan macam abang tu… ???

Abah !!! Kenapa abang ngan kakak tu lepak kat situu ??? Depa tak pegi sekolah ker ???

Abah !!! Apa yang abang ngan kakak tu buat ramai-ramai kat situ ???

Aaarrrrggghhhh!!! Pening nak jawap semua soalan cepumas nie !!!! Agak-agaknya apa yang bermain dalam fikiran anak-anak kecil kita ye ??? Dengan persekitaran yang makin mengerikan ini…anak-anak lazimnya berminat ngan benda-benda negatif yang diorang nampak…semuanya nampak “cool” ajer di mata mereka !!! Risau kita dibuatnyer !!!

Apa tidaknya…persekitaran mempengaruhi pemikiran anak-anak kita…betul tak ?? Dulu, keadaan tak terlampau teruk macam sekarang nie !!! Dulu tak ada “mat rempit”…tak ada “minah bohsia”…. sekarang !!! bukan ajer ada “mat rempit” dan “minah bohsia” nie.. malah ada pulak pihak yang “mempromosikan” kedua-dua jenis makhluk ini untuk tatapan anak-anak kecil kita… kononnya nak menonjolkan keadaan sebenar yang berlaku dalam dunia sekarang. !!!

Akhirnya… anak-anak kecil yang tadi tak tahu apa-apa….. jadi tahu, belajar pulak melalui promosi yang telah dilakukan oleh “makhluk perosak” yang kononnya jujur dalam berkarya….  Hmmm!!! Susah jadi ibu-bapa zaman sekarang nie… banyak sangat pengaruh yang tak baik berada di sekeliling… nak buat cam ner… kenalah cari jalan supaya didikan agama diberi selengkapnya agar dapat membimbing anak-anak kecil kita ke jalan yang benar !!!!  Yang penting didikan agama mesti diberi keutamaan !!!

hmmm !!!

bahaya untuk kesihatan.. contoh tak baik untuk anak kecil !!

Abah !!!! Kenapa abah hisap rokok ????

Kalau adik isap rokok boleh ker ????

Laaaaa !!! Cam ner nak salahkan orang lain….. persekitaran depa dah memang cam tu !!! Kita pun sama, menyumbangkan persekitaran yang menjadi contoh pada anak-anak kecil kita !!!  Abih tu cam noooo!!!!!

Tepuk dada…. tanya selera ( kalau masih berselera lah bila anak-anak tanya cam tu !!!) 

p/s : kepada yang merokok…jangan marah aaa!!! Isu ni memang sensitifff.. tapi sekadar peringatan !!! Tak ada niat lebih dari itu…. !!! Lagi pun..dulu aku pun seorang perokok gak !!!

APA-APA PUN !!! MASING-MASING PUNYA CARA LAAA!!!! 

16 comments

  1. sangilapi

    bujang,mana jawapan dari ko…ini macam entry tak cukup sifatlah,soalan ada jawapan tak de….kehkehkeh

    nanti kat kotak komen aku nak tengok jawapannya ye🙂

    • bujang3

      nak jawab camner, dah kena batang idung sendiri… nganga jer la… tapi bab yang nak ikut isap rokok jugak tu, kompom tak boleh !!! terus berenti la jawapnyerrr!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s