Ekonomi Malaysia akan gawat bermula tahun depan ???

Apaaa ???

Gawat ???

Tahun depan ???

Benarkah ???

Begitulah yang aku dengar baru-baru ini… sumber ??? Tak pasti !!! Tapi sana-sini orang dah mula bercerita ….. Kebenarannya ??? Entah lah …. walau bagaimana pun …aku khuatir … Masakan tidak !!! Gaji masih belum tentu bila akan naiknya… Hutang dah mula mengelilingi pinggang … pastinya harga barang akan turut melambung naik … itu dah tak dapat nak dipertikaikan lagi…. Sana naik, sini naik, roti canai, teh tarik, nasi lemak, kueh mueh, lauk pauk malah segala-galanya naik…. Adushhh!!! Pening betul!!!!

Aku rasa, setiap orang akan merasa keperitannya nanti … Mungkin lah ada segelintir manusia di Malaysia nie ( terutama golongan kaya yang hari-hari makin kaya ) tidak terkesan dek fenomena gawat nie .. ( dan kebanyakan manusia-manusia nie tidak pernah ambil peduli kesengsaraan yang dilalui oleh golongan bawahan dan pertengahan seperti aku ) .. tapi kebanyakan rakyat Malaysia tentu bersetuju, keadaan gawat ini bakal menyukarkan kehidupan yang semakin hari semakin tenat…

Aaaaarrrggghhh!!!!!

Semakin hari, semakin sukar untuk mengharungi kehidupan yang makin menghimpit nie.. Bukan tak berjimat..dan bukan pula boros tak kena tempat !!! Memang harga barang dah naik, dah mahal…nak buat macam mana !!! Nak menyimpan ??? Bila masanya !!! Nak meneruskan kehidupan pun dah seksa … inikan pula nak menyimpan!!!!

Dengar cerita.. ( tak pasti kebenarannya ), tahun depan BMW Auto Bavaria akan menutup operasinya di Malaysia berikutan keadaan gawat yang bakal melanda itu… Entah betul, entahkan tidak, tak tau lerrr!!! Tapi rumours dah hebat mengatakan begitu … haii!!! kalau syarikat besar macam BMW pun dah merasa kesannya, apa lagi kita, rakyat biasa nie !!!

Sama-samalah kita tunggu … dan doakanlah yang sebaliknya !!!

Aku dah penaaattt !!!!

Aku dah bosannnn !!!!

Letih dengan keadaan yang semakin hari semakin menghimpit nieeee !!!!

Aaaaraagggghhhh !!!!!!!!! 

24 comments

  1. lampudanmentol

    Waduh – waduh sobat bujang3 atau 2 memang susah gituk sebab tidak dibenarkan lagi makan yang bayak kolestrolnya bahkan kini sudah dapat pria yang cocok gituk… Apa betul sobat bujang3…..

    Kih kih kih…

    • bujang3

      waduh..waduh !!! emangnya bener, saudara Mentol Bulat selalu ke seberang, sampe kan, gaya bahasanye aje udah ikutin rakyatnya Indonesia..gitu !!!
      ya..bener !!! emangnya aku masih berstatus bujang3…belum lagi jadinya bujang2…. dan juga jawapannya ya…aku masih lagi makannya banyak, tinggi-tinggi juga kolestrolnya… emangnya yang lagi tinggi kolestrolnya, lagi enak !!! Ya gitu!!!!

  2. Nadri

    klu ikut sejarah yg lepas2, kegawatan akan berlaku 10 tahun sekali (recession cycle)..mgkn ada kebenarannya pasal skrg nie krisis ekonomi di Eropah tgh teruk..ekonomi US pn tak pulih lagi..

    • bujang3

      memang pun dah terasa tempiasnya. kalau dah lama kena tempias pun, basah la jugak…. bukan peniaga kecil jer yang terasa…orang makan gaji cam aku pun sama jerr!!!

  3. myblog33r

    myb sahih gak ni…mantan PM kita pun ada ckp yg kita bakal alami 1 lagi kegawatan ekonomi tahun dpan…so sama2 le kita berjimat ye klu x dgn kita2 pulak yg gawat nie…huhu

    • bujang3

      memang tak yah tunggu tahun depann!!!! la nie pun aku dah gawaaaattt!!! nak wat camner …tapi ada satu soalan ajer yang aku betul-betul nak tahu… Bilaaaaa!!!!!

    • bujang3

      sabar, memang kena sabar la jugak…nak buat apa lagi….sabar jer yang bolehhh!!!

      ishhh!! isshhh!! ishhh!!

      nak buat duit ngan internet ??? aku nie tak pandai le pulak bab tu !!!!

      Sabar jer laaaa!!!!

  4. suri cahaya cinta

    gitu kita bli kete sorong jer.blh guna bwk ke tesco..huhuhu..

    kdaan eknomi dah tak mcm dulu lagi.. dlu duit kecik blh beli cam2 brg..skt tak lagi.bwk rm50 skil tgok brpa jnis barg jer yg kita dpt.

    khdupan tanpa simpanan mmg sushkan. apapun harus truskan jua.naik ke turun brg tu klu dah jadi realiti nak ke tdk kita kena harung juga.kena cari kje part time bro bujang..

    klu ada fmly yg ada ank ramai tu lagi le thimpit khdupan mrka kans..

    • bujang3

      ye lahhh!!! skrg nie bawa RM50 gi pasar malam pun habis….. duit makin kecik nilainya..

      itu ler…orang kata kalau nak melabur, jangan dlm ringgit biar dalam bentuk emas…nilai tak jatuh… ehhh!!! ke situ plak aku melalut !!!!

      Apa pun …”demam” ke tak “demam”, terpaksa lah diharung jugak situasi nie… itulah namanye kehidupan… bukan kita boleh dapat semua yang kita inginkan!!!!

  5. ST

    memang jadi tekanan fizikal dan mental… gaji naik sikit atau tak naik langsung (kena potong gaji lagi ada la kot). harga barang melambung tinggi, rasa nak nanges pun ada… huhuhu

    • bujang3

      Salam!!! Terima kasih kerna sudi melawat blog nie…. silakan datang selalu ya!!!

      Ya betul…mana2 pun same…. kita ni orang kerdil jer… sapa lah yang ambil peduli !!!!

      Namun… syukur ngan apa yang ada !!!! Alhamdulillah!!!

    • bujang3

      betul tu joe!!! bukan apa…sekadar meluahkan apa yang tersirat …. macam mana pun kena dihadapi juga….

      cam ko kata… putaran kehidupan…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s