Puasa pun belum lagi, orang dah mula cerita pasal raya !!!!

Puasa pun belum lagi…..

Orang dah mula citer pasal raya!!!!

Dalam sibuk-sibuk menjalani kehidupan harian macam biasa… dah mula kedengaran citer pasal nak tempah baju raya, nak berniaga kuih raya (bukan sotong yer!!!) dan bermacam-macam lagi….!!! Mungkin depa dah excited nak raya kot… tapi … tu la dia…. biasenyer orang asyik teringat pasal raya ajer… pasal puasa….???!!!

Kalau ada yang citer pasal puasa pun, mesti bertanya, moreh apa agaknya tahun nie…. dah lumrah manusia kot…asyik nak ingat pasal benda yang syok ajer….

Tapi … pada aku…. dalam setahun… dua bulan nie ler yang aku paling takut… memang bulan puasa (Ramadhan) bulan yang baik, bulan buat amal ibadat (kenapa dalam bulan Ramadhan aje), tapi… bulan nie jugak, bulan yang banyak habis duit… kata la, apa yang korang nak kata… tapi … kebenarannya memang cam tu…

Bagi yang nak buat amal ibadat tu, biarle ikhlas ye!!! Kadang-kadang ada manusia yang hipokrit… malu kat jiran-jiran…maka dia pun pergi la ke masjid..sembahyang tarawikh… tu, dah salah niat dah tu… kena perbetulkan ye!!! aku nie bukan setakat mengingatkan korang ajer, aku nak ingatkan kat diri aku sekali…

Dah tu, ada pulak orang yang kononnya kuat beramal, asyik umpat jiran yang tak pergi tarawikh…. kan dah dapat pahala free kat jiran tu… mana tau..apa masalah jiran tu…. entah-entah dia bertarawikh ngan anak bini dia kat rumah… buat dapat dosa kering ajer…INSAF la!!!

Dulu….masa bebudak…memang ler seronok bile time raya nie….dapat pakai baju baru, dapat duit raya(dulu , duit raya main kupang-kupang, sekarang nie dah ringgit-ringgit plak), dapat makan setelah sebulan berpuasa….  Sekarang nie, sejak dah beranak pinak nie… gabra dibuatnyer !!! Maklum ajer la… kalau anak sorang, senang la korang citer, tapi kalau yang anak ramai….!!! Nak menyiapkan baju, kasut, songkok raya… ingat senang ker ???

Tak caya !!! Tanyala pada yang anak ramai… tapi jangan la tanya pada jutawan, hartawan dan berbagai wan lagi… tanya le pada yang average joe macam kite ni… ops!!! macam aku nie… mana tau..kalau-kalau korang yang baca nie salah sorang yang wan tadi tu…

Apa-apa pun…. sebenarnya…memang syok mengharungi kedua-dua bulan nie, walau pun, memang dah pasti, poket mesti rabak punyer!!!

8 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s