Bah…Nak Durian!!!!

Balik dari kerja petang tadi…. cam biasa… isteri dah sediakan minum petang….. anak-anak???  Biasa le… petang-petang nie, kembar aku keluar bermain le… tak kan nak dikurung pulak… budak-budak!!!! Anak perempuan pulak, melayan komputer…..

Aku?? Sembang-sembang dengan isteri sambil menjamah biskut kering dicicah ngan air teh panas…..Tengah minum-minum tu… isteri aku bertanya ,

         “Bang …!! Hari ni pasar malam, kat mana yea???”..

Macam pernahhhhh aje aku dengar dialog tu…. tapi kat mana ye..!! Sekilas ikan di air dah ku tahu jantan betinanya…. Dah tahu dah maksud soalan tu…tak lain tak bukan nak gi cari kudap-kudap le tu…

                “Nak makan apa malam nie???”, aku jawab soalan isteri aku tadi dengan satu lagi soalan…

Anak perempuan aku pulak yang jawab dari dalam bilik…. “Mak..!! Nak laksa..!!!! Dengan terjawapnya soalan aku tadi, confirm malam ni gi pasar malam…..

Malam tu… kembar aku gi ngaji kat rumah sebelah… anak perempuan buat kerja sekolah… so… aku ngan isteri aje la yang pergi pasar malam… naik motor berdua… rasa cam baru kahwin le pulak…jalan berdua-duan… heee.heee.heee.!!!

Pergi kejap jer… terus ke matlamat…nak cari laksa ngan mee kerang…. setelah dapat apa yang dicari…. kitorang pun nak balik ler…. tapi ketika itu pulak…terngiang-ngiang di telinga, permintaan anak kembar aku dua tiga hari yang lalu….

     “Bah…!!! Nak durian…!!!

Kebetulan pulak, lalu kat depan orang jual durian…. aku bukannya reti sangat nak memilih… akhirnya aku suruh penjual tu, buka satu-satu…. nak tengok isinya…confirm elok…baru ambil… akhirnya dapat la 6 biji… RM16.00… kira boleh la… anak nak makan…!!! Tak sampai hati pulak, kalau tak tunaikan…!!! 

Laksa Kuala yang terkenal kat sini...

Laksa Kuala Kangsar...

Mee Kerang..!!

Begitulah makan malam pada hari ni… dah dapat benda-benda tu, jawapnya tak makan nasi le… dah kekenyangan… Lepas tu… sesi “cuci mulut” pulak…. (nie yang anak-anak aku tunggu sangat nie..!!)

Bubur caca ni isteri aku masak, bukan hasil pasar malam..!!!

Jambu air...emph!!! sedapnyer..!!!

Nie le duriannyer..!!

Agak-agak...boleh ke dibuat "cuci mulut"...!!!

Sesekali, bila aku fikir-fikirkan, kita kat Malaysia ni mewah… macam-macam ada….. kat sesetengah tempat dalam dunia nie…ada manusia yang hidup kelaparan….. Jadi…janganlah kita membazirkan makanan…. lagi pun …membazir tu kan amalan syaitan….

12 comments

    • bujang3

      pukul 3 pagi tak tidur lagi bro…!!! patut le lapar…masih ngan projek novel tu ker….. lain kali…kalau nak tidor lambat…siap-siapkan le kudap-kudap ke ..kopi ke..baru best…

      • botak

        hehe kalau dah prepare makanan untuk pukul 3 pagi, memang gagal lah plan diet jwbnya..x elok tau tidur dgn perut kenyang..faizal tahir pun ade bagi nasihat mcm ni dlm radio era..hehe

        • bujang3

          sekali sekala tak pe…(itu aku kate le…), aku pun sepatutnya dah amalkan plan diet tu… tapi bile tengok benda makan nie…bukan boleh tahan…postpone le diet tu….kah.kah.kahhhh

  1. Mr.Z

    terliur je tengok laksa kuala tu. hehe..
    baru tau bubur tu nama dia bubur caca..dulu main makan je..
    tak tahu nama pun😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s