Jom melawat Pasir Salak !!!

Pintu masuk ke Kompleks Sejarah Pasir Salak

Amacam !! Kome dah melawat Kompleks Sejarah Pasir Salak ke? Kalau belum, moh le weh !!! Free jer… bukan kena bayor pun .. isi je minyak kete, terus le ke Kg Gajah, tempat letaknya kompleks ni… Kalo dari pekan Kg Gajah tu rasenye tak sampe pun 15 minit… dekat je…

Sebenornye, teman pun, kalau idak sebab anak teman belajor kat Kg Gajah ni, entah le bile teman akan jejakkan kaki ke tempat ni…!!! Anak teman dah masuk asrama kat sini, jadi 2 minggu sekali kena la pegi nengok-nengokkan die…. Die mula belajor kat sekolah tu awe tahun lepaih… kirenye dah setahun lebih dah le…. Ini pun teman postkan gambo-gambo tahun lepaih le… sekali je pegi..paih tu, tak pegi lagi dah… jadi le!!! Sekurang-kurang nye kalau orang tanye, aku dah pegi le jawabnye…!!

Kebetulan mase aku gi nengok anak aku tu… Abah ngan Mak aku ikut… paih tu adik-adik aku pun datang jugak… Jadi, dari lepak kat situ jer…aku ajak le dema semue ke kompleks ni..Tu yang jadi ramei tu…

Gerai depan pintu masuk

Menghilangkan dahaga sebentar

Udah le tu loghat Perak nye ye… dah tak tau cam ne nak tulih lagi dah… Ate sendiri yang gate, ye dak??

Kat depan pintu masuk tu ada la satu dua gerai tempat menghilangkan dahaga… kitorang pun singgah minum dulu… dahaga betul panas-panas ni…

Minum pun sudah… jom kita masuk ke dalam….

Salah satu bangunan di dalam.

Jam matahari

Mengagumi jam matahari..

Antara tempat yang boleh dilawati di sini...

Dah penat berjalan, boleh rehat tepi sungai..

Berkelah di tepi sungai..!!!

Selera bertambah bile suasana menyenangkan.

Setelah menghilangkan penat, dan menjamu selera (makan tengahari) mengadap Sungai Perak.. jom kita teruskan perjalanan kita menjelajah Kompleks Pasir Salak …..  

Bukan meriam buluh...!!

Rumah Kutai...

Jadi… Itulah serba sedikit himpunan gambar-gambar ketika lawatan aku ngan family ke Kompleks Sejarah Pasir Salak… 

Amacam!!! Ada teringin nak melawat ke..?? Seperti kata aku di awal tadi, tak kena bayor pun, cuma isi minyak kete je…

Wassalam !!!!

6 comments

  1. Rizal

    Ok tu ok jugak tapi kalau tengok Berita harian hari ne penduduk kat Pasir Salak melalui Ketua Kampung mereka tak silap En Abdul Manap katanya tapak warisan ini tak diendahkan oleh pihak berkuasa tempatan hingga tak berjaga dan terurus sebagai tapak peninggalan sejarah negeri Perak.

    • bujang3

      ye ke… malangnya… jangan sampai anak cucu kita buta sejarah dah la… sekarang ni pun dah mula dilupakan oleh pihak berkuasa tempatan….. mungkin tak banyak duit yang boleh dikaut kat bidang ni kot, maka ianya dilupakan…!!! Entah la…tepuk dada, tanya selera….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s