Bahaya Internet….. Berhati-hati…

Semenjak aku mula selesa dengan internet, facebook…. tiba-tiba aku dikejutkan oleh sesuatu yang di”post”kan oleh seorang rakan lama untuk tatapan aku…. selama ini memang aku tak akan mengisi sebarang borang di internet yang memerlukan untuk di letakkan alamat atau sebarang bentuk informasi  yang peribadi…. itu aku tahu..!!!  Tapi tak pernah pulak terfikir dibenak aku tentang sesuatu yang dimasukkan ke dalam facebook, terutamanya gambar, akan menjejaskan kerana di fikiran aku, ianya hanya sekadar suka-suka…..tidak mungkin membawa sebarang kesan negatif… ternyata aku SALAH….

Walaupun, mungkin kita rasakan tidak mendatangkan sebarang bentuk bahaya.. adalah lebih baik kita berhati-hati dengan apa saja yang hendak kita postkan di dalam facebook atau apa saja laman sosial  yang kita lawati…… memang video yang di”post”kan oleh rakan aku itu memberi kesan kepada aku….membuka sedikit minda aku terhadap bahaya internet ini…memang banyak kebaikannya…tetapi kita tak seharusnya lupa pulak keburukannya… Sebenarnya internet itu baik, tapi manusia yang menggunakannya yang kita risaukan…. maklumlah, manusia berbagai watak dan perangai…. tak semuanya baik-baik belaka…

Apa-apapun…berhati-hatilah…semoga apa yang kita lakukan, didahulukan dengan pertimbangan yang sewajarnya….Mungkin selama ini kita begitu asyik sehingga lupa….. tapi kini kita boleh lebih berwaspada…….Selamat ber”internet”….Selamat ber”facebook”…..

Leave a Reply

